Windows Stör Mig
Posted by on February 15th, 2006
En av de absolut störigaste sakerna med Windows är dess sätt att hela tiden störa en med mer eller mindre oväsentliga saker.
Windows vill hela tiden störa en med saker som t.ex. att uppdateringar har kommit eller att Bill Gates är på väg mot toaletten för att torka sig med tusenlappar. Ju mer trivialt, desto mer viktigt är det att avbryta det användaren och tala om det.
Detta fortplantar sig till att programmakare och programvarutillverkare tror att detta är okej och etablerad praxis inom Windows-världen. Vi har brandväggar, antivirusprogram, anteckningsprogram, etc etc etc som alla måste ploppa upp små popups eller göra ploppande ljud som INTE GÅR ATT STÄNGA AV! Steget värre är de program som anser att det är godkänt att slänga upp en dialogruta mitt framför ens näsa för att påpeka att allting är bra men att den vill att man tänker på [meningslös liten sak].
Värst av alla är Windows själv. Ta t.ex. de automatiska uppdateringarna. Om man av nåt skäl väljer att inte starta om datorn OMEDELBART efter att dessa uppdateringar har applicerats så blir man störd av en dialogruta som påminner en själv om att det är viktigt att starta om. Detta gör den regelbundet varje 4-5 minut tills man ger sig och startar om.
Varför är detta så? Jag ser det ingenstans annars än just under Windows. Det är irriterande bortom beskrivning att behöva avbryta det man pysslar med för att klicka på en knapp, eller för att stänga ner allt man har öppet och starta om. Just nu väntar Windows på att jag ska kuva mig för Bill och starta om datorn eftersom den precis har installerat en fräsch omgång patchar till ett operativsystem som läcker som ett såll ändå. Allt detta blir än mer irriterande om man t.ex. ser en film eller lyssnar på musik - plötsligt blir man avbruten med massor av ljud eller dialogrutor som med buller och bång kräver att man startar om, eller att man klickar nånstans, eller att man gör nåt i största allmänhet.
Microsoft behöver lära sig att användare är användare. Vi vill inte bli störda i onödan. Stör oss gärna om t.ex. huset brinner eller ungarna är på väg att rymma, men stör oss inte för att tala om att Pytteliten Meningslös Uppdatering 1.2 har dykt upp. Ladda istället hem den och låt oss själva avgöra när vi vill installera den.
(ja, jag är plågsamt medveten om att den frihet och det ansvar som detta innebär är bortom de flesta blåbärsanvändarnas kunskap. Många användare måste helt enkelt behandlas som boskap för att överhuvudtaget komma ihåg att patcha sitt system.)
License
This work is published under a Creative Commons Attribution-NoDerivs 2.5 Sweden License.







February 15th, 2006 at 06:15
Håller med, det är frustreraden med alla alerts som ploppar upp. Bättre vore en enkel diskret ikon nere vid klockan. En klick på denna öppnar en lista med varningar och önskade åtgärder. Inga pratbubblor. Undantaget är meddelanden av typen “din cpu närmar sig smältpunkten, din dator kommer haverera, vill du spara det du håller på med?”, alltså akuta saker. Småsaker som inte är akut känns om att ha en jobbig typ knackades en på axeln i tid och otid. Störande, precis som Office Assistenten.
February 15th, 2006 at 07:36
Det går att ställa in windows update så man själv får välja då man vill installera uppdateringarna. Men håller helt med dig då det gäller påminnelserna om att man ska starta om datorn, sjukt jobbigt.
February 15th, 2006 at 16:51
P4k3: Javisst är jag medveten om det. Men det hindrar ju inte mitt Windows från att ploppa upp en pratbubbla som säger “Uppdateringar tillgängliga, vill du installera dem nu?” och sedan göra detta lite då och då tills jag till sist ger med mig och installerar dem.
Även om jag schemalägger en automatisk installation mitt i natten så möts jag av en påminnelse när jag kommer till datorn på morgonen. Jag vägrar att låta Windows starta om på eget bevåg.
February 15th, 2006 at 17:31
Jag håller med. Otroligt mycket nonsens som ska ploppa fram jämt. Det i sig är väl en sak men sen att varenda himla grej envisas med att stjäla fokus är helt sjukt jobbigt, särskilt eftersom microsoft har lyckats göra det halvt omöjligt att stödja alt-tabb utan att programmet kraschar, det gör att hälften av de spel man spelar kraschar om man alt-tabbar. Vad händer då när någonting ploppar fram och insisterar på att stjäla fokus? Jo, spelet kraschar med buller och bång, ofta så hårt att det inte går att stänga av utan att trycka på powerknappen på datorn eller hårdreseta.
February 15th, 2006 at 18:28
Mycket av det som beskrivs här ovan i inlägget och dess kommentarer är en ren fråga om inställningar och anspassning. Visst windows har i mellanåt för sig en del irriterande saker som kanske inte går att helt ta bort, men de är reducerbara högtst märkbart.
Tjänster som säkerhetscentret och autouppdatering och systemåterställning behövs överhuvudtaget inte om man har rätt programsvit installerat.
Stabiliteten i systemet kan fås att bli i det närmaste total om man vet vad man gör.
Själv har jag mångårig erfarenhet av just detta. Har ett bra och utprovat antivirusprogram, Pestpatrol och Zonalarm Pro (med mycket välutformade inställningar) i kombination med extremt väl justerat windows och ShadowUser.
Är för egen del så säker som det går att vara utan att dra ut nätverkssladden. Extremt lite popups och virus, spion/reklamprogram har i det närmaste noll chans till infektion och/eller överlevnad i någon form.
Det HAR krävt många år av utprovande av mjukvara för att nå hit. Något som man iof kan ifrågasätta om det skall behövas. Men tills dess att bättre OS finns att tillgå är detta det klart bästa alternativet än så länge. Tyvärr!
February 16th, 2006 at 00:28
Jag vet vad jag pysslar med när det handlar om Windows. Jag stänger av så mycket som möjligt och försöker hålla irritationen till ett minimum.
Men faktum är också att jag inte orkar lägga ner så mycket tid på mina Windows-installationer eftersom de ändå måste installeras om några månader senare.
Ett Windows-system kan bli stabilt. Förutsatt att man gillar att inte köra saker som man själv vill, och att spendera en 7-8 installationer av trail & error på att prova sig fram till nånting som funkar.
Windows möglar över tid. Det går inte att komma ifrån. Så varför ska man då göra om allt jobb flera gånger om? Nej tack.
February 16th, 2006 at 14:56
Har ett par funderingar jag haft länge rörande Windows och dessa användare. Ofta när man påpekar saker blir det tyvärr mest flame-wars av det, när man faktiskt pekar på något som är dåligt, alternativt helt enkelt undrar något. Tycker det är okej att man anser att något är dåligt, även om det inte finns något alternativ till just det man påpekar.
Iaf: Varför i hela fridens namn har man valt att ha autofokus på så mycket i Windows? Okej om man poppar upp en popup om att uppdateringar är klara, och datorn behöver startas om (för det behöver den onekligen). Men varför i hela fridens namn lägger man itne upp den i bakgrunden, och behåller fokus på fönstret användaren använde? Vet inte hur många program som stört ut det jag hållt på med, alternativ slängt upp en popup där jag tryckt på en knapp bara för att snabbtangenten råkade överrensstämma med just den bokstav jag skrev när den ovetandes dök upp. Detta är utan tvekan det jag blir mest frustrerad över när jag sitter vid en Windowsburk. (Alla de andra sakerna är bara ovana antar jag).
Sen så en generell fundering jag haft, då jag ofta läser folk som skriver att deras windows är säkert. Här var inget extremt exempel, Peter Ståhlberg skrev att han hittat en bra kombination av brandvägg/antivirus, men ofta kan man läsa på tex http://digg.com om folk som säger att de aldrig haft virus eller intrång, trots att de kört utan både brandvägg och antivirusprogram. Hur tusan vet man det? Har man inget som kollar, så fångas inget upp heller. Så vitt jag vet så har inte Windows särskilt vida access-loggar och dyl, som man kan kolla. Likadant brandväggar, hur vet man om de missar saker? Missar de något, så har de onekligen inte märkt något, och därmed vet man inte om det? Jag borde kunna sånt här, det är mitt område, men rent teoretiskt tycker jag det är lite av ett moment 22 där.
February 16th, 2006 at 17:05
Fredrik: Ja, det där med att program stjäl fokus är också en källa till djup irritation hos mig. Man sitter och skriver i nånting (blog, notepad, whatever) och plötsligt har nånting stulit fokusen och plötsligt har man svarat ja till nånting man inte visste vad det var enbart därför att man tryckte mellanslag exakt som dialogrutan dök upp.
Det extra roliga med detta är att det går med t.ex. TweakUI att tvinga program till att inte stjäla fokus utan istället blinka sin taskbarknapp. Men eftersom MS prioriterar sina användare sist så efter kanske 10 minuter så har den funktionen stängts av och program får återigen stjäla fokus.
February 17th, 2006 at 15:35
Kommentera till ovanstående.
Jag menade inte att påstå att andra inte vet vad de gör med windows. Aboslut inte. Dräller säkerligen av folk som vet bra mycket mer om windows än mig.
För det andra så hade Fredrik Mårtensson en tanke om huruvida man kan veta något om hur säkert ens system är.
Jag är nog extrem i den bemärkelsen men jag vet EXAKT vilka processer jag har i mitt system som är s.k legetima. Visst det finns rootkits och liknande som kan dölja sig men man får inte glömma att mycket av hotbilden också är ren propaganda. Jag är paranoid och jag är till 90% säker på att jag inte har något dolt i mitt system.
Och då kommer vi till Isecore. Ominstallationer kan lätt förenklas genom spökbilder. Jag kan återställa mitt system på mindre än 15 minuter MED installerade program och patchar etc. Förutom SP2 och ett par omgångar autopackar har alrig min windows kontakt med MS - och ja jag har original.
Men i princip gör jag aldrig ominstallationer - eller i varje fall extremt sällan. Jag provar program och annat utan någon form av framentering av vare sig register eller partition i övrigt. I princip installerar jag om en gång var 18 månad, beroende på hårdvarubyten och liknande. Men om detta inte sker kan jag i princip köra hur länge som helst på en installation. Tro mig - det är INTE skryt ut ett faktum. Allt tack vare programmet ShadowUser Pro och en GOD portion paranoia!
February 17th, 2006 at 15:39
Glömde också att tillägga att även jag anser dock att allt det förarbete som min “systemstandard” har krävt ifråga om test av 3:e partsprogram och inställningar i windows, inte egentligen skall behövas. Windows är omständigt och så vitt jag vet är min standard den enda som fungerar felfritt och faktiskt KAN förhindra den med tiden så tydliga degraderingen av operativsystemet. MEN det har kostat tid och mycket arbete att komma hit, och jag måste fortfarande göra visst arbete även om det nu har minskat.
Ett “bättre” OS hade ju varit önskvärt. Men det GÅR och det var vad jag ville komma framt till.
February 20th, 2006 at 19:24
Jo… det är klart det GÅR.. om man nu vill spendera tiden med att slåss mot sitt OS istället för att jobba med det. Förr i tiden var det faktiskt ganska skoj att bara sitta ute i sitt OS och pilla med saker. Amiga OS exempelvis och dess GUI Workbench.. finns många fler exempel. Men Windows måste man slåss med för att det ska fungera och även när det fungerar som mest optimalt så finns alltid den lite för höga chansen att det bara tokkraschar och man måste installera om helt utan anledning… annat än att det var nån bug i nån av windows processer/kernel/whatever. Och en sak som jag fortfarande inte hittat någon lösning på är hur man hindrar att Windows av sig självt ställer om inställningar som det behagar? Till synes slumpmässigt och vid slumpmässiga tillfällen? Flyttar alla ikoner, byter bakgrundsbild, stänger av teman, ändrar inställningar för utdelningar, osv osv osv i all oändlighet. Jag har efter alla dessa år fortfarande inte hittat nån lösning på detta vilket nu lett till att jag helt enkelt inte orkar ha mina ikoner fint ordnade, jag orkar inte bry mig om vilket tema jag kör, jag bryr mig inte om att ändra vilka ljud som ska låta när jag gör saker och jag orkar absolut inte fippla nåt med muspekaren eller t.ex ändra mushastigheten eftersom jag VET att det bara kommer ändras om igen. Detta gör att det är så sjukt trist att göra saker i Windows, ens windowsinstall ser ju exakt likadan ut och beteer sig likadant som alla andras.
March 17th, 2007 at 21:44
Säger bara en sak! Skaffa Mac!
OSX är 100ggr stabilare, och snyggare.. plus att blir du sugen på att använda windows applikationer, skaffa mac ändå!
boot camp, parallels fixar så att du kan köra Windows XP, eller Vista på din mac!
Mvh Nirre
March 18th, 2007 at 00:55
Jotack, om min ekonomi hade hållit för en Mac hade jag köpt en för minst ett år sen. Du predikar till kören.
Men jag har bytt bort Windows mot Ubuntu Linux, och det funkar rätt bra det med. Mycket stabilt, och slår Windows på fingrarna på alla sätt och vis. Men en bärbar liten Mac skulle också sitta fint, bara ekonomin som saknas.
March 18th, 2007 at 16:51
[...] Som GrodorMattias Wirf on Människor Blir Kokade Som Grodorisecore on Windows Stör MigNirre on Windows Stör MignE on Micro Machines [...]
March 5th, 2008 at 14:42
vet nån hur man installerar en webbcam,creative vit?? så snälla hjälp mig:)om du vedt adda mig på msn:idalinneablomqvist@hotmail.com